Samen voor goede zorg en ondersteuning
Cliëntenraden behartigen de gemeenschappelijke belangen van onze cliënten van woonzorgzorgcentra, thuiszorg en ondersteuning thuis. Zij geven advies aan het management over alle onderwerpen die voor cliënten van belang zijn. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van zorg, voeding, veiligheid, hygiëne, geestelijke verzorging en ontspanningsactiviteiten. Kwadrant telt 14 cliëntenraden voor woonzorgcentra, een cliëntenraad voor Zorg thuis en een cliëntenraad voor Kwadrant Ondersteuning thuis. De Centrale Cliëntenraad is samengesteld uit vertegenwoordigers van alle lokale cliëntenraden en fungeert als een brug tussen cliënten en het management.
Op deze pagina leest u o.a. meer over de verschillende raden, het werk dat zij doen, hoe u een beroep op ze kunt doen en hoe u zelf kunt deelnemen aan een cliëntenraad.
Waarom een cliëntenraad?
Alle zorginstellingen zijn wettelijk verplicht een cliëntenraad te hebben. Het is belangrijk dat de cliënten en hun vertegenwoordigers inspraak hebben op het beleid van de organisatie. De cliëntenraad wordt geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen en geeft daar haar mening over. Maar de cliëntenraad kan ook zaken die bij cliënten spelen onder de aandacht brengen bij de organisatie. Het werkt dus twee kanten op.
Wie zitten in een cliëntenraad?
In een cliëntenraad zitten vertegenwoordigers van bewoners, cliënten, familieleden, mantelzorgers of derden die zich betrokken voelen bij de ouderenzorg in het algemeen en het welzijn van cliënten in het bijzonder. Het is een belangrijke en uitdagende (vrijwillige) functie.

Contact met de cliëntenraad
De Centrale Cliëntenraad van Kwadrant kunt u bereiken via e-mail: centraleclientenraad@kwadrant.nl
Of kijk op de pagina van de locatie waarin u geïnteresseerd bent.
Over welke onderwerpen praat een cliëntenraad?
De cliëntenraad adviseert over plannen van het management over bijvoorbeeld:
- Voeding, welzijn en bejegening
- Veiligheid, gezondheid en hygiëne
- Geestelijke verzorging, recreatie- en ontspanningsactiviteiten
- Bouwkundige zaken
Ook zijn er belangrijke zaken die managers aan de cliëntenraad moeten voorleggen, omdat de instemming van de cliëntenraad nodig is. Er is regelmatig overleg over de voortgang en veranderingen in de zorg- en dienstverlening.

In het document Medezeggenschapsregeling Cliëntenraden Kwadrant staan alle details beschreven rondom het functioneren van een cliëntenraad.
Wilt u meedenken over ons beleid? Word lid van een cliëntenraad
Bent u cliënt, familie, mantelzorger of anders betrokken bij Kwadrant? Wij maken graag gebruik van uw kennis en ervaringen. U kunt meedenken, meepraten en beslissen over zaken die onze cliënten raken.
Wij zoeken leden voor diverse cliëntenraden. Wilt u meer weten over wat u voor bewoners en cliënten kunt betekenen? We gaan graag vrijblijvend met u in gesprek. Wij kunnen bijvoorbeeld een gesprek organiseren met de cliëntenraad van de locatie waar u bij betrokken bent.
Neem gerust contact op via centraleclientenraad@kwadrant.nl of met team Recruitment van Kwadrant: Bel/app Marianne Bijlstra 06 110 405 71 of mail marianne.bijlstra@kwadrant.nl
Vergoeding en tegenprestatie
Van Kwadrant ontvangt u natuurlijk een onkostenvergoeding voor de kosten die u maakt, deze is wettelijk bepaald en kan in de vorm van een vaste vergoeding per maand of een vergoeding per jaar verrekend worden.
Daarnaast krijgt u automatisch een gratis lidmaatschap van servicepakket MeiJo van Kwadrant. Als pashouder van MeiJo profiteert u van leuke acties en aanbiedingen en u kunt meedoen aan gezellige uitjes of creatieve workshops. U ontvangt bovendien 3x per jaar het magazine JO! Kijk voor meer informatie op meijo.nl

