Belangrijke informatie en afspraken als u komt wonen bij Kwadrant
Welkom!
Wat fijn dat u bij ons komt wonen! We doen ons best om u een fijn thuis te geven. Op deze pagina staan handige afspraken en uitleg over uw appartement.

Als u de sleutel krijgt
Als u bij ons komt wonen
In het welkomstgesprek met de zorg geeft u aan dat u bekend en akkoord bent met onze algemene voorwaarden, de afspraken rondom het in- en uithuizen én de huisregels zoals hier genoemd. Dit wordt vastgelegd in het zorg-leefplan.
- Tijdens het kennismakingsgesprek vertellen wij u over de afspraken en regels.
- U krijgt een appartement dat schoon en in goede staat is.
- U krijgt standaard één toegangspas en één sleutel. Soms zijn dat gewone sleutels, soms een elektrische sleutel (Salto)(€ 25 per stuk).
- Wilt u extra sleutels? Dan kunt u deze kopen bij de receptie (€ 25 per stuk). De sleutels moeten worden ingeleverd als u vertrekt.
Uw appartement heeft standaard:
- Vloer en gordijnen die brandveilig zijn
- Afgewerkte muren
- Sommige wanden hebben een rail waar u veilig schilderijen of foto’s aan kunt hangen. Zelf gaten in de muur boren is niet toegestaan. Wilt u een klok of kapstok ophangen, overleg dat dan eerst met de facilitaire dienst
- Verlichting
- Aansluiting voor tv, radio en internet
- TV staat op een standaard deze kan niet op op de wand worden bevestigd
Wensen en afspraken
- U kunt het appartement zelf inrichten met uw eigen spullen. Wij kunnen u ook helpen met een paar basismeubels. Houdt hierbij wel rekening met voldoende beweegruimte voor uzelf en ons personeel.
- Ieder appartement is door Kwadrant uitgerust met een H/L bed en matras.
- Wilt u tv, radio of internet? Dan sluit u zelf een abonnement af.
- In de badkamer mag u een klein kastje plaatsen. De badkamer is geen opslagruimte.
- U kunt kiezen: uw eigen kussen meenemen, of een afwasbaar kussen van ons gebruiken.
- Heeft u spullen overgenomen van de vorige bewoner, zoals een kast of andere meubels? Dan regelt u dat onderling. Geef dit ook even door aan de receptie of zorgmedewerker.
- In uw appartement zit een persoonlijk alarmsysteem. Hiermee kunt u ons bellen als er iets is. U kunt kiezen voor een knop om uw pols of om uw hals.
Duurzaamheid
We vragen u om energiezuinige spullen te gebruiken in uw appartement, zoals ledlampen en apparaten met een A++ label. Oude apparaten, zoals een tv met een dikke beeldbuis zijn niet meer toegestaan.
#
Waar u recht op heeft en wie wat betaalt voor wonen, inrichten, schoonmaken en verhuizen kunt u bekijken in deze brochure.
Wat wij voor u doen?
Wij zorgen ervoor dat:
- Uw appartement goed onderhouden wordt.
- Uw spullen veilig zijn.
- We samen onveilige situaties zoals brand en inbraak zoveel mogelijk voorkomen.
- Er duidelijke afspraken zijn bij brand of andere noodgevallen (calamiteitenplan).
Belangrijke afspraken
- Houd u aan de huisregels. Bezoekers ook.
- Werk mee aan veiligheidsmaatregelen, zoals brandveiligheid.
- Wij mogen, met uw toestemming, uw kamer of appartement onderhouden.
- U mag de kamer of het appartement niet aan iemand anders geven of verhuren.
- U gebruikt de kamer of het appartement alleen voor het doel waarvoor deze u ter beschikking is gesteld.
- Werkt iets niet goed? Geef dit door aan de zorgmedewerker of receptie. Het is uiteraard niet toegestaan om zelf reparaties te verrichten of zaken aan de inrichting welke eigendom zijn van Kwadrant te veranderen. De melding zal zo snel mogelijk worden afgehandeld.
- Alle appartementen hebben rookmelders. Die mogen niet afgeplakt worden. Bij rook gaan de algemene deuren automatisch dicht om verspreiding van rook en vuur te voorkomen. De deuren zijn wel gewoon te openen natuurlijk. Zet geen spullen voor deze deuren.
Als u weer vertrekt, of bij overlijden
- Uw naasten krijgen 7 dagen om het appartement leeg op te leveren. Hebt u meer tijd nodig? Dan rekenen wij extra kosten per dag.
- Haal alle persoonlijke spullen uit het appartement, ook vloerbedekking en gordijnen, als die niet van Kwadrant zijn.
- Een medewerker controleert op de zevende dag (of daaropvolgende werkdag) of het appartement goed is achtergelaten. Is dat niet zo, dan vragen we u dit alsnog te doen. Ook kunnen er kosten volgen.
- Lever alle sleutels en alarmknoppen weer in bij de receptie of facilitair beheerder.
Het appartement moet leeg en schoon zijn, dat betekent dat:
- Alle persoonlijke spullen zijn weg, het appartement is leeg
- Vloerbedekking, lijmresten en gordijnen zijn verwijderd (tenzij eigendom van de locatie)
- Het appartement is gestofzuigd
- Keuken- badkamer- en koel- vrieskast laat u schoon achter
- Geen afval of grofvuil achterlaten
- Huishoudelijk en grof afval voert u zelf af
- U mag onze afvalcontainers niet gebruiken voor grofvuil
Verhuizen: wat zijn de afspraken?
- Zorg dat u op de dag voor de verhuisdag een (salto) sleutel hebt.
- Het woongedeelte is afgesloten en ook toegang tot de liften werkt in sommige gevallen alleen met een (salto) sleutel.
- Start pas na 9.00 uur met verhuizen en/of klussen en eindig voor 17.00 uur.
- Bewoners gaan voor in de lift. Gebruik bij voorkeur maar één lift.
- Houd de hoofdingang altijd vrij voor hulpdiensten.
- Voorkom schade aan muren, vloeren of liften.
- Verpakkingsmateriaal en afval moet u zelf wegbrengen.
- Ontstaat er schade? Meld dit bij de receptie of een medewerker
- Op sommige locaties is een transportkar aanwezig voor hulp bij de verhuizing, deze kunt u reserveren via de receptie
#
Waar u recht op heeft en wie wat betaalt voor wonen, inrichten, schoonmaken en verhuizen kunt u bekijken in deze brochure.
Eten en drinken bij Kwadrant
Bij Kwadrant zorgen wij elke dag voor eten en drinken.
U krijgt:
- Elke dag ontbijt, lunch en een warme maaltijd.
- Tussendoor kunt u ook iets drinken en een tussendoortje krijgen.
- U kunt aangeven wat u wel of niet lust. Wij proberen daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.
- Heeft u een dieet of eet u om medische redenen anders? Geef dit dan door aan de zorg.
- Op sommige locaties kunt u eten in de gezamenlijke huiskamer.
- Wilt u liever in uw eigen appartement eten? Dat mag ook. Bespreek dit met de zorg.
#
Waar u recht op heeft en wie wat betaalt voor o.a. voeding kunt u bekijken in deze brochure.
Schoonmaken van uw appartement
Elke week komt een medewerker van de schoonmaak langs om uw appartement schoon te maken. Ook kijkt de medewerker elke dag of uw toilet en keuken schoon zijn. Is er iets vies? Dan maken wij het meteen schoon.
Wat wij doen
- Wij maken schoon tot op grijp- of reikhoogte.
- Wij verplaatsen geen meubels of spullen. We maken er omheen of eronder schoon.
- Zorg dat tafels, kasten en vensterbanken zoveel mogelijk leeg zijn.
- De vloer wordt elke week schoongeveegd of gezogen. Losse kleden worden om de vier weken gezogen. (Wij raden losse kleden af vanwege hygiëne, valgevaar en brandveiligheid.)
- Zorg dat de wastafel vrij is van spullen. Gebruik geen badmat in de badkamer.
- Na het douchen: laat de badkamer goed luchten. Droog de vloer en muur zoveel mogelijk.
- De ramen binnen worden twee keer per jaar gewassen.
Wat u of uw naasten zelf doen
Omdat wij niet alles kunnen schoonmaken, vragen we u of uw naasten om zelf ook het volgende te doen:
- Schoonmaken van de binnen- en bovenkanten van kasten, koelkast, vriezer en keukenkastjes.
- De vriezer ontdooien.
- Persoonlijke spullen zoals fotolijstjes, beeldjes of planten schoonmaken.
- Het appartement opruimen zodat wij goed kunnen schoonmaken
#Waar u recht op heeft en wie wat betaalt voor wonen, inrichten, schoonmaken en verhuizen kunt u bekijken in deze brochure.
Wonen en veiligheid
Brandveiligheid
- Alle locaties van Kwadrant hebben een vergunning van de gemeente en zijn goedgekeurd door de brandweer. De locaties voldoen aan de voorschriften rondom brandveiligheid.
- Op centrale plekken staan brandblussers en vluchtroute-nooduitgang kaarten.
- Houd gangen en deuren vrij van spullen. Deze moeten bij brand goed open kunnen.
- Kaarsen en waxinelichtjes mogen niet gebruikt worden.
- Geen brandgevaarlijke stoffen in huis zoals spiritus of wasbenzine.
- Vanwege de brandveiligheid vragen wij u om uw scootmobiel, evenals mobiele telefoon, Ipad etc., niet tussen 23 uur en 07.00 uur te laden.
Hygiëne en arbo
Tijdens de zorgverlening moeten medewerkers u op een Arbo technisch verantwoorde wijze kunnen verzorgen en de daarbij benodigde apparatuur of hulpmiddelen kunnen gebruiken. Vraag zo nodig advies aan uw Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (EVV-er), hij/zij kan u praktische tips geven.
- Wij mogen u er op attenderen als uw ruimte bevuild is en/of er niet hygiënisch en ergonomisch door de medewerkers gewerkt kan worden.
BHV en ontruiming bij een calamiteit
Alle locaties van de Kwadrant beschikken over een team van goedgetrainde bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Dit zijn medewerkers.
- Bij een noodgeval zijn er BHV’ers die u helpen. Zij dragen een geel hesje.
- Elke locatie heeft een AED (een apparaat voor hartreanimatie).
- Volg altijd de aanwijzingen van de BHV’er op.
- Laat geen meubels of persoonlijke spullen in de gangen staan.
- Rollators en rolstoelen worden in het appartement gezet, niet in de gang.
- De nooduitgangen moeten altijd bereikbaar zijn. Onze medewerkers mogen u daar op aanspreken.
- Zet uw kamer of badkamer niet te vol. U moet makkelijk uit het appartement kunnen komen (eventueel met bed), het is daarom niet verstandig om kasten bij de (slaap)kamerdeuropening te zetten.
Elektrische apparaten
- Als u bij ons komt wonen, controleren wij of uw elektrische apparaten veilig zijn.
- Uw elektrische apparaten zoals lampen, waterkoker, scheerapparaat of koffiezetapparaat moeten een keurmerk hebben en in goede staat zijn.
- Brandgevaarlijke apparaten zoals frituurpannen, airfryers, combimagnetron en broodroosters zijn niet toegestaan.
- Uw apparaten worden elke 3 jaar opnieuw gecontroleerd door een extern bedrijf.
- Afgekeurde apparatuur wordt voorzien van een rode sticker. Deze mag dan niet meer worden gebruikt binnen de locatie. Na circa twee weken volgt een vervolginspectie.
- U kunt afgekeurde apparaten zelf laten repareren of vervangen door een nieuw apparaat.
Gebruik scootmobiel of elektrische rolstoel
U kunt gebruik maken van een scootmobiel of een elektrische rolstoel om zich te verplaatsen. Aan het gebruik van deze voertuigen zijn regels verbonden:
- Scootmobielen worden in uw appartement,
mits dit de uitvoering van de zorgtaken niet belemmert,
of in een speciale ruimte geplaatst. - Opladen mag in uw appartement of in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte (indien aanwezig).
- Opladen van scootmobiel of andere apparaten graag niet tussen 23.00 en 07.00 uur (in verband met brandveiligheid).
- Rijd binnen in slakkengang (langzaam).
- Buiten ook rustig rijden.
- Niet rijden na het drinken van alcohol.
- Uw voertuig moet verzekerd zijn (verzekeringsplaatje is aanwezig).
- Schade door gebruik van scootmobiel of elektrische rolstoel, moet u altijd melden bij de receptie of de zorg
- Schade die door het gebruik van een scootmobiel wordt veroorzaakt, zal op uw verzekering (van bewoner) worden verhaald.
- Ook zal u (de bewoner) aansprakelijk gesteld worden bij persoonlijk letsel, veroorzaakt door onverantwoord gebruik van een scootmobiel.
Roken
- De Kwadrantlocaties zijn rookvrij. Roken mag alleen op speciale plekken, buiten of binnen.
- Kunt u uw kamer niet uit om te roken? Dan spreken we dit af in uw Zorgleefplan.
- Roken in bed is niet toegestaan.
- Leeg geen asbak in de prullenbak.
- Niet roken in het bijzijn van medewerkers, tenzij u hulp of toezicht nodig heeft tijdens het roken en de medewerkers hiermee akkoord zijn.
- U mag niet roken binnen een half uur voor geplande zorg of schoonmaak (zoals hulp bij aan- of uitkleding, steunkousen, of schoonmaakwerkzaamheden).
Overig
- Wij adviseren niet veel contant geld mee te nemen in uw appartement.
#
Waar u recht op heeft en wie wat betaalt voor o.a. de voeding, wonen, inrichten, schoonmaken en verhuizen kunt u bekijken in deze brochure.
