Denk en praat mee!
Waarom een cliëntenraad?
Ieder woonzorgcentrum van Kwadrant heeft een cliëntenraad. Dat is wettelijk verplicht. Zij behartigen de gemeenschappelijke belangen van bewoners van de betreffende locatie. Door actieve betrokkenheid zorgen zij ervoor dat de ondersteuning en zorg afgestemd zijn op de behoeften en wensen van bewoners.
Op de pagina van een woonzorgcentrum leest u meer over de cliëntenraad van die locatie. Onze woonzorgcentra vindt u hier.
Wie zitten in een cliëntenraad?
In een cliëntenraad zitten vertegenwoordigers van bewoners, cliënten, familieleden, mantelzorgers of derden die zich betrokken voelen bij de ouderenzorg in het algemeen en het welzijn van cliënten in het bijzonder. Het is een belangrijke en uitdagende (vrijwillige) functie.
Contact met de cliëntenraad
Bent u geïnteresseerd geraakt kijk dan op de pagina van de locatie of neem contact op met het team Recruitment van Kwadrant: 06 110 405 71 of mail: Marianne.Bijlstra@kwadrant.nl.
De Centrale Cliëntenraad van Kwadrant kunt u bereiken via e-mail: centraleclientenraad@kwadrant.nl
Over welke onderwerpen praat een cliëntenraad?
Per locatie heeft de cliëntenraad een eigen vergaderschema over onderwerpen waarbij het gaat om hun locatie. In dit overleg is er ook regelmatig overleg met de locatie manager.
De cliëntenraad heeft o.a. adviesrecht over plannen van het management over bijvoorbeeld:
- Wijziging grondslag of doelstelling instelling
- Fusie
- Duurzame samenwerking
- Overdracht van zeggenschap over (een onderdeel van) de zorg
- Gehele of gedeeltelijke beëindiging of belangrijke uitbreiding van zorgverlening
- Belangrijke wijziging in de organisatie van de zorgverlening en algemeen huisvestingsbeleid
- Ingrijpende verbouwing, nieuwbouw of verhuizing van de instelling (Wonen met Zorg)
- Benoeming manager Wonen met Zorg
- Benoeming Wzd-functionaris
- Benoeming regiomanager
- Voeding, welzijn en bejegening
Daarnaast kan de cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies geven.
De cliëntenraad heeft ook instemmingsrecht en dat kan gaan over de volgende plannen:
- Medezeggenschapsregeling
- Regelingen voor cliënten
- Procedure voor opstellen en bespreken van zorgplannen
- Algemeen beleid op het gebied van kwaliteit, veiligheid of hygiëne
- Algemeen beleid voor toelating van cliënten tot zorgverlening en beëindiging daarvan
- Algemeen beleid op het gebied van voeding, geestelijke verzorging, recreatie en ontspanning of maatschappelijke bijstand (Tijdelijk bij ons en Wonen met Zorg)
- Sociaal plan bij verhuizing (Wonen met Zorg)
- Inrichting van ruimtes voor zorgverlening(Wonen met Zorg)
- Selectie en benoeming ondersteuner cliëntenraden
In het document Medezeggenschapsregeling Cliëntenraden Kwadrant staan alle details beschreven rondom het functioneren van een cliëntenraad.
Vergoeding en tegenprestatie
Van Kwadrant ontvangt u een onkostenvergoeding voor de kosten die u maakt, deze kan in de vorm van een vaste vergoeding per maand of een vergoeding per jaar verrekend worden.
Daarnaast krijgt u automatisch een gratis lidmaatschap van servicepakket MeiJo van Kwadrant. Als pashouder van MeiJo profiteert u van leuke acties en aanbiedingen en u kunt meedoen aan gezellige uitjes of creatieve workshops. U ontvangt bovendien 3x per jaar het magazine Jo! Kijk voor meer informatie op meijo.nl