Mooi nieuws! Sinds kort werkt Kwadrant samen met de Dagwaarneming van Novicare: een organisatie gespecialiseerd in chronisch complexe zorgvragen bij ouderen en met veel ervaring met medische zorg op afstand. De eerste bevindingen met de Dagwaarneming zijn positief: hulpvragen worden sneller opgepakt, teams kunnen altijd terecht bij een behandelaar en er is meer aandacht voor geplande zorg. Kortom: meer rust én betere kwaliteit van zorg.
In alle woonzorgcentra van Kwadrant waar de specialist ouderengeneeskunde verantwoordelijk is voor de medische zorg, wordt met Novicare samengewerkt. Een team van medisch behandelaren van Novicare is overdag op afstand bereikbaar voor medisch urgente vragen die niet kunnen wachten tot de volgende visite. Is er een beoordeling op locatie nodig? Dan wordt bekeken of de medisch behandelaar van de locatie beschikbaar is, anders rijdt een medisch behandelaar van het spoedrooster uit.
Zowel Kwadrant als Novicare zijn enorm blij met deze samenwerking, die bijdraagt aan het bieden én door ontwikkelen van werkwijzen voor toekomstbestendige zorg.
‘Meer tijd en aandacht voor geplande zorg’
De ervaringen met de inzet van de Dagwaarneming bij Kwadrant zijn tot nu toe heel positief. Marijke Kooistra, specialist ouderengeneeskunde bij Kwadrant, vertelt erover:

‘Ik word niet meer gestoord tijdens geplande afspraken of andere werkzaamheden en heb meer tijd en aandacht voor geplande zorgvragen, bijvoorbeeld rond onvrijwillige zorg. Hulpvragen worden sneller opgepakt: heeft de verpleegkundige een vraag, dan belt deze met de Dagwaarneming en wordt er direct actie ondernomen. Dat is beter voor de bewoner en zorgmedewerkers. Ik ervaar geen controleverlies, mijn ervaring is dat de Dagwaarneming handelt zoals ik ook gedaan zou hebben en de vraag teruglegt wanneer dit moet. Wil ik zelf de regie houden, dan geef ik dat aan. Mijn ervaring is zeer positief.’