In een gebouw waar mensen samenwonen, samen werken of samen zorg ontvangen, gelden regels die eraan bijdragen dat alles prettig, veilig en ordelijk verloopt. Dit zijn onze huisregels.
Belangrijke informatie als u komt wonen bij Kwadrant
Van harte welkom bij Kwadrant! Het doet ons plezier dat u bij ons komt wonen. Hier treft u alle afspraken aan over wonen bij Kwadrant.
Als u de sleutel krijgt
Als u bij ons komt wonen
In het welkomstgesprek met de zorg geeft u aan dat u bekend en akkoord bent met onze algemene voorwaarden, de afspraken rondom het in- en uithuizen én de huisregels zoals hier genoemd.
- De oplevering van het appartement vindt plaats met u en uw naasten, op het moment dat u bij ons komt wonen;
- Met een checklist lopen we uw appartement na en worden zaken van belang genoteerd;
- Bij akkoord, tekent u voor oplevering en de ontvangst van sleutels;
- De bewoner/familie ontvangt twee sleutels van het appartement. Eén voor de bewoner en één voor de eerste contactpersoon;
- Met de locatie spreekt u af op welke dag u uiterlijk het appartement gaat betrekken;
- Als u er later intrekt, omdat u bijvoorbeeld nog wilt (laten) schilderen, dan worden kosten in rekening gebracht;
- Uw appartement wordt opgeleverd met een basisassortiment stoffering, dat bestaat uit:
- Brandvertragende vloer- en raambekleding
- Wandafwerking (één wand kunt u evt. in een afwijkende kleur verven)
- Schilderijrails
- Basisverlichting
- U kunt naar eigen smaak en op eigen kosten verlichting en/of raambekleding op de bestaande aansluitpunten en bestaande gordijnrails aanbrengen.
- Gordijnen moeten hierbij aantoonbaar voorzien zijn van een brandveiligheidscertificaat.
- Daarnaast is het toegestaan om één van de wanden in de woonkamer in een afwijkende kleur te schilderen. Zelf behangen is niet toegestaan.
- Een aantal wanden van het appartement zijn voorzien van een schilderijrails met bijhorende bevestiging waar u foto`s, schilderijen e.d. op kunt hangen.
- Het is niet toegestaan om gaten te boren in de wanden en het plafond.
- Het appartement richt u in naar eigen smaak met uw eigen meubilair. Uitzondering hierop is een door de locatie verstrekt hoog/ laag bed inclusief matras.
- U neemt zelf een hoofdkussen mee.
- In de badkamer mag uitsluitend een eenvoudig badkamerkastje geplaatst worden. Vanuit de brandveiligheidswetgeving niet worden gebruikt als opslagruimte.
- Wanneer de middelen voor het inrichten met eigen meubilair ontbreken biedt de KwadrantGroep een standaard basisassortiment meubilair aan (tafel en stoel, (kleding)kast uit de voorraad van de KwadrantGroep, in nette staat).

Algemene huisregels
Duurzaamheid
In het kader van duurzaamheid en brandveiligheid willen wij u vragen om bij de inrichting van uw appartement alleen gebruik te maken van led verlichting , tv`s en andere apparatuur voorzien van een A++ label en CE keurmerk. Tv`s met een dikke beeldbuis worden niet meer toegestaan.
Wat doen wij voor u?
· Wij onderhouden het appartement en een eventuele (gemeenschappelijke) huiskamer goed.
· Wij gaan zorgvuldig met uw eigendommen om.
· Wij zorgen ervoor dat schade aan- of vermissing van uw eigendommen zoveel mogelijk wordt voorkomen.
· Wij zorgen ervoor dat brand, inbraak en andere onveilige situaties zoveel mogelijk worden voorkomen.
· Wij zorgen dat een calamiteitenplan aanwezig is, en medewerkers en u weten wat te doen bij brand en andere calamiteiten.
Algemene huisregels
· U houdt zich aan de huisregels.
· U draagt bij aan dat uw bezoekers zich houden aan de huisregels.
· U werkt mee aan onze instructies en maatregelen voor de (brand)veiligheid.
· U geeft ons de gelegenheid voor het onderhoud van de kamer of het appartement.
· U gebruikt de kamer of het appartement alleen voor het doel waarvoor deze u ter beschikking is gesteld en u geeft de kamer of het appartement niet in gebruik aan een ander.
· U brengt aan de kamer of het appartement geen ingrijpende veranderingen aan.
Bij vertrek uit het appartement:
· Indien het appartement leeg komt, dient de familie binnen 7 dagen na vertrek of overlijden het appartement op te leveren. Dit betekent dat, als het appartement op dinsdag vrijkomt, het de week erna op maandag leeg opgeleverd moet worden. Als u hier meer tijd voor nodig heeft, dan betaalt u hiervoor per dag.
· Alle persoonlijke spullen dienen uit het appartement gehaald te worden. De familie is verantwoordelijk voor afvoer van deze spullen en ook mogelijk afval.
· Er wordt dan een afspraak gemaakt voor de oplevering van het appartement.
· Deze oplevering vindt plaats op het afgesproken moment, met iemand van de locatie. Mocht dit in het weekend zijn, dan vindt er op vrijdag een voorinspectie plaats.
· Geconstateerde gebreken aan het appartement, zoals schade die is ontstaan door leefstijl of onjuist gebruik van een scootmobiel of grote rolstoel, die niet volgens afspraak zijn, worden in rekening gebracht.
· Als u vertrekt laat u de kamer of het appartement en onze daarin aanwezige eigendommen in goede staat achter.
· Als u uw eigendommen niet op tijd verwijderd dan brengen wij de kosten voor de afvoer van deze spullen bij u in rekening.

Schoonmaken appartement
De medewerkers van het schoonmaakteam komen wekelijks langs om uw appartement schoon te maken. Bovendien wordt dagelijks uw keukenblok (als dat aanwezig is) en sanitair gecontroleerd. Als er vervuiling geconstateerd wordt, dan wordt dit direct schoongemaakt door onze medewerkers of door u of uw naasten.
Om onze schoonmaakwerkzaamheden zo effectief mogelijk te kunnen doen, vragen we u om rekening te houden met het volgende:
· Schoonmaak gebeurt tot reikhoogte.
· Meubels en woonaccessoires worden niet verplaatst.
· Hier wordt omheen of, als dat kan, onderdoor schoongemaakt.
· Houd vensterbanken, kasten en tafels zo leeg mogelijk, zodat we hier goed kunnen schoonmaken.
· De vloer wordt wekelijks schoongemaakt. Wij raden losse kleden af vanwege hygiëne, valgevaar en brandveiligheid. Als u toch een kleed op de vloer heeft, wordt dit eens in de vier weken gezogen.
· Houdt de wastafel zoveel mogelijk vrij van spullen en gebruik geen badmat.
- Laat de doucheruimte na gebruik goed luchten en maak vloer en wand zover mogelijk droog.
- Gebruik geen luchtverfrisserspray (spuitbus).
· Glasbewassing wordt 2 tot 4 keer per jaar gedaan, dit is afhankelijk van de locatie.
Schoonmaak door u of uw naasten
Wat vragen we van u of van uw naasten? In de beschikbare uren die wij hebben voor schoonmaak, kunnen we helaas niet alles voor u doen. We volgen professionele richtlijnen voor schoonmaak en richten ons op het meest noodzakelijke.
U kunt zelf, of met hulp van familie of mantelzorgers, andere taken oppakken. Zoals bijvoorbeeld:
- Binnen- en bovenzijden van alle aanwezig kasten (linnenkast, koelkast, vriezer, keukenkast etc.)
- Het ontdooien van de vriezer.
- Geplaatste persoonlijk eigendommen zoals fotolijstjes, beeldjes, plantjes etc. schoonmaken.
- Opruimen van uw appartement/doucheruimte zodat er schoongemaakt kan worden

Veilig Wonen
Brandveiligheid
Alle locaties van de KwadrantGroep beschikken over een vergunning van de gemeente. In deze vergunning is een aantal voorschriften rondom de brandveiligheid beschreven.
· Alle locaties voldoen aan deze voorschriften.
· Op een aantal centrale plaatsen is brandblusapparatuur aanwezig.
· Deze apparatuur is zo opgesteld, dat in een noodgeval iedereen er snel en adequaat mee om kan gaan.
· Bij de brandblusapparatuur zijn ook de vluchtroutes en nooduitgangen aangegeven.
BHV en ontruiming
Alle locaties van de KwadrantGroep beschikken over een team van goedgetrainde BHV’ers/ontruimers. Bij een calamiteit dienen hun aanwijzingen opgevolgd te worden; zij zijn herkenbaar aan fluorescerende gele hesjes. Op iedere locatie is een AED-(hartreanimatie) apparaat aanwezig.
Bij een eventuele ontruiming moet er altijd een vrije doorgang beschikbaar zijn en tijdens de zorgverlening moeten medewerkers de cliënt op een Arbotechnisch verantwoorde wijze kunnen verzorgen en de daarbij benodigde apparatuur of hulpmiddelen kunnen gebruiken. Vraag zo nodig advies aan uw Eerst Verantwoordelijk Verzorgende (EVV-er), hij/zij kan u praktische tips geven.
In verband met een eventuele ontruiming zijn de volgende regels van belang:
· Wij adviseren niet veel contact geld mee te nemen in uw appartement.
· Geen persoonlijke spullen (kastjes, tafeltjes etc.) in de algemene verkeersruimtes (gangen, hallen) plaatsen of ophangen.
· Het appartement en de badkamer niet te vol zetten met meubilair. Een cliënt moet makkelijk uit het appartement kunnen komen (eventueel met bed), het is daarom niet verstandig om kasten bij de (slaap)kamerdeuropening te zetten.
· De nooduitgangen moeten altijd bereikbaar zijn. Onze medewerkers mogen u erop aanspreken als dit niet het geval is.
· Medewerkers mogen u er op attenderen als uw ruimte bevuild is en er niet hygiënisch en ergonomisch gewerkt kan worden.
· De rollators en rolstoelen worden in het eigen appartement weggezet.
· Scootmobielen worden in het eigen appartement gestald of in de op de locatie aangewezen ruimte.
· Het is niet toegestaan om scootmobielen in de gangen te stallen of op te laden.
· Wij adviseren u i.v.m. brandveiligheid om uw scootmobiel, evenals mobiele telefoon, Ipad etc., niet tussen 23 uur en 07.00 uur te laden.
Electrische apparatuur
· Vanuit de locatie wordt na uw inhuizing een visuele inspectie uitgevoerd op de staat van de door u meegenomen elektrische apparatuur, bijvoorbeeld waterkokers. Deze moeten voldoen aan de wettelijke eisen.
· Elektrische artikelen zoals lampen, scheerapparaat, koffiezetapparaat en dergelijke dienen voorzien te zijn van een geldig keurmerk en voorzien van deugdelijke snoeren.
· Wordt apparatuur afgekeurd dan wordt deze voorzien van een rode afkeur sticker en mag deze niet meer worden gebruikt binnen de locatie.
· U kunt dit zelf laten repareren of vervangen door een nieuw apparaat.
· Voor uw eigen veiligheid en die van uw medebewoners wordt deze visuele inspectie eens in de drie jaar door een extern bedrijf herhaald.
· Het in bezit hebben- of gebruik van brandgevoelige apparatuur zoals een frituurpan, airfryer, gourmetstel, broodrooster, combimagnetron etc. is niet toegestaan.
Algemeen:
· Het is niet toegestaan om kaarsen en waxinelichtjes in het appartement te branden.
· Het is niet toegestaan om brandgevaarlijke stoffen als spiritus, wasbenzine, lampolie en dergelijke in bezit te hebben of te gebruiken.
Gebruik scootmobielen/elektrische rolstoelen
Cliënten kunnen gebruik maken van een scootmobiel of een elektrische rolstoel om zich te verplaatsen. Aan het gebruik van deze voertuigen zijn regels verbonden:
· In de locaties mag uitsluitend in ‘slakkenstand’ gereden worden.
· Op het terrein rond de locatie dient met beperkte snelheid gereden te worden.
· U kunt uw scootmobiel of elektrische rolstoel als volgt opladen:
• In u eigen appartement, mits dit de zorg niet belemmert in de uitvoering van de zorgtaken;
• In een speciaal hiervoor bestemde locatie binnen of aangrenzend aan het pand.
· Het gebruik van alcohol beïnvloedt de rijvaardigheid; maak na het nuttigen van alcohol dus geen gebruik van een voertuig.
· Het voertuig dient te zijn voorzien van een geldig verzekeringsplaatje.
· Indien de cliënt schade veroorzaakt, is hij/zij verplicht dat te melden bij de receptie of bij de zorg. Schade die door het gebruik van een scootmobiel wordt veroorzaakt, zal op de verzekering van cliënt worden verhaald.
· Eveneens wordt de cliënt aansprakelijk gesteld voor persoonlijk letsel, veroorzaakt door onverantwoord gebruik van een scootmobiel.
Rookbeleid
· De locaties van de KwadrantGroep zijn rookvrije locaties; alleen op de aangewezen plekken (zowel binnen als buiten) mag worden gerookt.
· Wanneer een cliënt zijn/haar appartement door omstandigheden niet kan verlaten en toch graag wil roken, dan zal dit worden vastgelegd in het Zorgleefplan.
· Het is niet toegestaan om te roken in bed.
· Het is niet toegestaan om asbakken te legen in de prullenbak.
· Door cliënten mag niet worden gerookt in het bijzijn van medewerkers, tenzij de cliënt hulp of toezicht nodig heeft tijdens het roken en de betrokken medewerker hier geen bezwaar tegen heeft.
· Een half uur voor geplande zorg (zoals hulp bij aan- of uitkleding, steunkousen, of schoonmaakwerkzaamheden) mag door de cliënt niet worden gerookt.

Voorwaarden
